اشتراک گذاری

خرابی پولی لنز پلی استیشن

پیش از آشنایی با علت خرابی پولی لنز پلی استیشن ۱ بهتر است نگاهی به ساختار این قطعه و اجزای آن داشته باشیم. آشنایی با اجزا پولی لنز سبب می گردد تا خرابی های پیش آمده در این قطعه راحت‌تر شناسایی و برطرف شوند.

در صورت بروز اشکال در این قطعه امکان دریافت سرویس های تخصصی مرتبط با تعمیر آن، در مرکز تعمیرات پلی استیشن سونی وجود دارد.

این قطعه که از نظر فیزیکی متشکل از ۴ بخش است که عبارتند از:

  • الف) صفحه دایره‌ای شکلِ نگهدارنده که از جنس پلاستیک خشک فشرده است. در زمان تعویض این قطعه به دلیل حساسیت بالای آن می بایست نهایت احتیاط در تنظیم ارتفاع لحاظ شود تا دچار شکستگی نشود. برروی این صفحه سه سوراخ قرار دارد که از آنها برای تعویض موتور چرخش سی دی استفاده می‌شود.
  • ب) جز دیگری که در پولی لنز پلی استیشن ۱ وجود دارد، سه عدد ساچمه نگه دارنده سی دی هستند که کمک میکنند سی دی به راحتی در مکان مورد نظر بایستد.
  • پ) واشر پلاستیکی با قدرت کش‌سانی متوسط که کمک می کند ساچمه‌های پولی در هنگام جا گذاشتن سی دی به عقب و جلو حرکت کنند و سی دی به شکل خاصی قفل و نگه داشته شود.
  • ت) محفظه پلاستیکی یا همان نگهدارنده اصلی سی دی که در درون خود واشر پلاستیکی و ساچمه ها را حفظ کرده است.

خرابی پولی لنز پلی استیشن ۱ بیشتر به دلیل شکستگی صفحه نگهدارنده و در آمدن و افتادن ساچمه است. این مسئله سبب گشاد شدن شیار مخصوص محور موتور چرخش سی دی می شود که البته این اشکال با استفاده از چسب قطره‌ای قابل رفع است. اشکال رایج دیگر خمیدگی صفحه نگهدارنده است که سبب چرخش نامنظم و به اصطلاح تاب برداشتن می‌شود.

خرابی پولی لنز پلی استیشن

علت خرابی پولی لنز پلی استیشن ۱

حال که با اجزا و قطعات پولی لنز آشنا شدیم زمان آن فرا رسیده که علت خرابی پولی لنز پلی استیشن ۱ را مورد بررسی قرار دهیم. پولی لنز به دلیل حرکت های بسیار و فشاری که در اثر جاگذاشتن سی دی متحمل می شود به مرور دچار فرسایش تدریجی می شود. این فرسایش در طول زمان، با توجه به جنس این قطعه، که از پلاستیک فشرده خشک است، شکستگی و خردگی را در پی خواهد داشت.

البته عمده علت خرابی پولی لنز پلی استیشن ۱ ناآگاهی کاربر از شیوه درست کار با این دستگاه و نگهداری از آن است. برای مثال کاربر در زمان جا انداختن سی دی در دستگاه، توجهی به میزان فشار وارد شده ندارد و تنها در پی جا انداختن سی دی است.

این در حالی است که میزان فشار وارده نباید از حد مشخصی بیشتر شود. فشار بیش از حد شکستگی، تاب برداشتن، درآمدن ساچمه ها، گشادگی شیار محور موتور و درکل خرابی پولی را در پی خواهد داشت. بنابراین جهت پیشگیری از خرابی پولی لنز پلی استیشن بهتر است به این موارد دقت داشته باشید.

خرابی پولی لنز پلی استیشن و تعویض آن

در صورت خرابی پولی لنز پلی استیشن خوشبختانه این امکان وجود دارد که با تعویض این قطعه، دستگاه کیفیت نخستین خود را بازیابد. برای تعویض پولی لنز پلی استیشن ابتداء قاب دستگاه را بطور کامل باز نمایید. سپس کابل های برد لنز را از جایگاه نگهدارنده‌شان جدا نمایید و برد لنز را بطور کامل از دستگاه خارج کنید. تعویض پولی لنز پلی استیشن نیازی به باز کردن درپوش محافظ لنز نیست.

فقط کافی است یک عدد چاقوی میوه خوری نازک و صاف را زیر پولی قرار داده و دست خود را به آرامی موافق عقربه های ساعت بچرخانید. این کار کمک می کند بوسیله فشاری که در قسمت تیزی چاقو، رو به بالا آورده می شود پولی از محور موتور خارج شود.

در ادامه برای جا زدن، پولی سالم را روی محور موتور قرارداده و به آرامی به آن فشار وارد کنید. این فشار تا جایی لازم است که به چسبیدن نزدیک شود. در انتها کافی است چاقوی میوه خوری را در بین پولی و برد لنز قرار دهید و فاصله را طوری تنظیم کنید که تقریباً به اندازه قطر همان چاقو باشد. توجه داشته باشید که این فاصله باید به گونه‌ای باشد که هیچگونه اصطحکاکی میان سطح برد یا پوشش محافظ لنز وجود نداشته باشد.

تعمیرات کنسول بازی سونی

تعمیرات کنسول بازی سونی در نمایندگی سونی در دو پارت نرم افزاری و سخت افزاری انجام شده و کاربران گرامی پس از حضور در این مرکز، بسته به نوع اشکال ایجاد شده در دستگاه شان، می توانند به پارت تخصصی مربوطه مراجعه کرده و تخصصی ترین خدمات و سرویس های نرم افزاری و سخت افزاری کنسول بازی سونی از جمله تعمیر خرابی پولی لنز پلی استیشن را دریافت نمایند.

دارندگان این دستگاه می توانند در صورت مشاهده هر گونه اختلال و ناکارآمدی در این دستگاه به مرکز تعمیرات کنسول بازی سونی مراجعه نموده و تخصصی ترین خدمات مرتبط با آن را دریافت نمایند. تمامی سرویس ها و خدمات ارائه شده در این مرکز مشمول گارانتی است.

تعمیرات سونی

مرکز تعمیرات سونی با همکاری تیمی از زبده ترین و کاربلدترین مهندسان دو حوزه سخت افزار و نرم افزار، در طول سال‌های اخیر توانسته است بالاترین سطح کیفی خدمات را در زمینه بهسازی و تعمیر، به مشتریان و مشترکان سونی ارائه دارد.