اشتراک گذاری

علت افتادن خطوط افقی و عمودی روی تلویزیون چیست؟

تلویزیون را روشن می‌کنید تا برنامه مورد علاقه خود را تماشا کنید اما با یکسری خطوط افقی  و عمودی مزاحم روی نمایشگر تلویزیون مواجه می‌شوید. اگر خیلی خوش شانس باشید دلیل نمایش این خطوط می‌تواند خرابی برد تیکان یا فلت‌های ارتباط دهنده باشد که تلویزیون شما در این صورت قابل تعمیر است. اما اگر خوش شانس نباشید این مشکل می‌تواند از خرابی پنل تلویزیون باشد که متاسفانه قابل تعمیر نیست و باید پنل یا همان نمایشگر تلویزیون را عوض کرد.

البته هزینه تعویض پنل تلویزیون خیلی زیاد است از این‌رو اگر مشکل از پنل آن باشد بهتر است که به فکر خرید یک تلویزیون جدید بجای تعویض پنل آن باشید. اما از کجا باید بفهمیم که علت افتان خطوط افقی و عمودی روی تلویزیون از خرابی برد تیکان و فلت‌های ارتباط دهنده است یا خرابی پنل آن؟ در ادامه با بررسی تک تک این دلایل به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

افتادن خط عمودی روی تلویزیون

اصلی ترین علل خطوط افقی و عمودی روی تلویزیون سونی

  1. خرابی برد تیکان تلویزیون سونی
  2. خرابی پنل تلویزیون سونی
  3. پیکسل سوختگی تلویزیون

بررسی دلایل افتادن خطوط افقی و عمودی روی تلویزیون سونی

خرابی برد تیکان و فلت‌های ارتباط دهنده تلویزیون

برد تیکان که نام کامل آن TFT Controller است واسط بین مین برد یا همان برد اصلی تلویزیون و فلت پنل COF است. به گونه‌ای که مین برد تصویر را به برد تیکان منتقل می‌کند و برد تیکان نیز بعد از پردازش نهایی تصویر آن را به فلت پنل COF منتقل می‌کند، این فلت پنل نیز تصویر را بر روی نمایشگر تلویزیون پخش می‌کند.

درواقع وظیفه برد تیکان پردازش اطلاعات تصویر شامل: بررسی سیگنال تصویر، بررسی سطح روشنایی تصویر، بررسی سیگنال رنگ و … می‌باشد. مهم‌ترین دلایل خرابی برد تیکان نوسان برق و آبخوردگی است که موجب افتادن خطوط افقی و عمودی روی تلویزیون سونی می‌شود. البته این مشکل تنها یکی از نشانه‌های خرابی برد تیکان تلویزیون است از سایر نشانه‌های خرابی آن می‌توان به سفید شدن صفحه تلویزیون و دوتایی شدن تصویر اشاره کرد.

اما سوال اینجاست که از کجا باید بفهمیم علت افتادن خط عمودی روی تلویزیون خرابی برد تیکان است یا فلت‌های ارتباط دهنده؟ درواقع اگر خط یا خطوط افقی که روی نمایشگر تلویزیون افتاده‌اند از بالاترین نقطه تصویر تا پایین‌‌ترین نقطه تصویر امتداد پیدا کرده باشند به این معناست که یا برد تیکان یا فلت‌های ارتباط دهنده این دستگاه خراب شده است و نیاز به تعمیرات تخصصی دارد. تکنسین‌های نمایندگی تلویزیون سونی با عیب‌یابی دقیق این دستگاه منشأ مشکل آن را تشخیص داده و درصورتی که مشکل از هر کدام از این اجزاء باشد آن را به صورت تخصصی مورد تعمیر قرار می‌دهند.

خرابی پنل تلویزیون

یکی دیگر از دلایل افتادن خطوط افقی و عمودی روی تلویزیون سونی، خرابی پنل تلویزیون است. مطمئناً شنیده‌اید که پنل تلویزیون مهم‌ترین قطعه این دستگاه است چراکه 70 درصد از ارزش این تلویزیون را شامل می‌شود. درواقع منظور از پنل همان نمایشگر تلویزیون است که درصورت خرابی آن تلویزیون به دستگاهی بلا استفاده تبدیل خواهد شد.

اگر خط یا خطوط عمودی که روی نمایشگر تلویزیون افتاده‌اند از اواسط نمایشگر شروع شده باشند و تا بالاترین نقطه تصویر یا پایین‌ترین نقطه تصویر امتداد پیدا کرده باشد می‌توان احتمال خرابی پنل تلویزیون را در نظر گرفت. متاسفانه به دلیل ساختار پنل‌های ال سی دی و ال ای دی، تعمیرات این نوع پنل‌ها امکان‌پذیر نمی‌باشد به گونه‌ای که درصورت خرابی آن‌ها راهی جزء تعویض پنل نخواهد بود.

پیکسل سوختگی 

پیکسل ها نقاط نورانی صفحه نمایش تلویزیون هستند که در کنار هم تصویر را تشکیل می دهند. پیکسل سوختگی هم همانطور که از نام آن پیدا است، مشکلی است که منجر به از دست رفتن تصویر در برخی نواحی می شود. گاهی الگوی پیکسل سوختگی خطی است و به این ترتیب ما شاهد مشکل خطوط افقی و عمودی روی تلویزیون سونی خواهیم بود. در برخی موارد چنین ایرادی قابل تعمیر است. متأسفانه شرایطی هم وجود دارد که تعمیر پاسخگو نیست.

تعمیر تلویزیون سونی در منزل

یکی از مهم‌ترین خدمات نمایندگی سونی، تعمیر تلویزیون سونی در منزل است؛ درصورتی که از این خدمات نمایندگی سونی استفاده کنید دیگر لازم نیست که تلویزیون غول پیکر خود را به مرکز تعمیرات ببرید و مجبور شوید که هزینه و زمان زیادی را صرف کنید؛ تنها کافیست که با نمایندگی تعمیرات تلویزیون سونی تماس بگیرید؛ تکنسین‌های این مرکز پس از تماس شما به محل مورد نظر مراجعه کرده و با دقت و سرعت بالایی به عیب‌یابی و تعمیرات تخصصی این دستگاه می‌پردازند.

نمایندگی رسمی تعمیر تلویزیون سونی

نمایندگی رسمی تعمیر تلویزیون سونی از تکنسین‌های متخصصی تشکیل شده است که در سه مرحله شامل: عیب‌یابی، تعمیرات و تست نهایی تلویزیون سونی، این دستگاه را به بهترین شکل ممکن تعمیر می‌کنند؛ به گونه‌ای که ابتدا با عیب‌یابی دقیق منشأ بروز مشکل در تلویزیون سونی را پیدا می‌کنند، سپس با تعمیرات تخصصی به برطرف کردن مشکل این دستگاه می‌پردازند و درنهایت نیز با تست و بررسی نهایی تلویزیون از رفع مشکل آن اطمینان حاصل می‌کنند؛ با این وجود می‌‌توانید با خیال راحت تعمیرات تخصصی تلویزیون سونی را به نمایندگی رسمی سونی بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 × 1 =