اشتراک گذاری

افزایش عمر باتری موبایل

گوشی‌های هوشمند تراز اول به لحاظ پردازنده و مقدار رمی که در اختیار دارند بسیار قدرتمند به حساب می‌آیند، از طرف دیگر صفحه‌نمایش این گوشی‌ها نیز ابعادی بیشتر از ۵ اینچ دارد که تمامی این موارد باعث شده مقدار باتری بیشتری مصرف کنند.ظرفیت باتری‌ها نیز پس از چند سال استفاده کمتر می‌شود، به این ترتیب ممکن است باتری گوشی که در گذشته ۳ ساعت نیاز به شارژ داشته، بعد از چند سال در عرض یک ساعت، شارژ کامل شود.

کاهش زمان شارژ در این گوشی‌ها به معنای کم شدن ظرفیت باتری است. شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند همیشه در فکر برطرف کردن این مشکل هستند. باخبر شدیم از قرار معلوم سونی برای حل مشکل کاهش ظرفیت باتری در دراز مدت چاره‌ای اندیشیده است.این ویژگی جدید را سونی در حال حاضر Soft Charging می‌نامد و در فریم‌ور نسخه بتا اندروید مارشملو اکسپریا زد ۲، زد ۳ و همچنین اکسپریا زد ۳ کامپکت استفاده شده است. به این ترتیب با فعال کردن گزینه Charging Optimization در قسمت Settings این گوشی‌ها، فرآیند شارژ به صورت عمدی آهسته‌تر انجام می‌شود تا عمر باتری در دراز مدت بیشتر شود.

افزایش عمر باتری موبایل

بررسی افزایش عمر باتری موبایل

البته این ویژگی جدید چندان هم منطقی به نظر نمی‌رسد چرا که ممکن است Soft Charging به حفظ ظرفیت باتری در دراز مدت کمک کند؛ اما زمان بیشتری برای شارژ گوشی تلف می‌شود. ذکر این نکته نیز لازم است که افزایش زمان شارژ باتری به کاهش حجم باتری در دراز مدت ارزش دارد.اما با توجه به فناوری‌های که در زمینه شارژ سریع باتری گوشی‌های همراه هوشمند شاهد هستیم و تبلیغاتی که در این زمینه انجام می‌رسد، بعید به نظر می‌رسد ویژگی Soft Charging خریدار چندانی داشته باشد.

عمر کلی گوشی‌های هوشمند نیز در این بین مهم به نظر می‌رسد چرا که ممکن است باتری گوشی هوشمند با این ویژگی عمر بیشتری داشته باشد؛ اما کاربران زیادی هستند که پس از یکی دو سال استفاده از گوشی بدون اینکه مشکلی داشته باشد آنرا تعویض می‌کنند و عمر طولانی مدت باتری گوشی اهمیت چندانی ندارد.چیزی که در حال حاضر کاربران گوشی‌های همراه را آسی کرده است، عمر کوتاه شارژ باتری است، به این ترتیب کاربران باید به طور میانگین روزی یک بار گوشی خود را شارژ کنند و اگر شرکتی برای این مشکل راه‌حل درست و درمانی پیدا کند، بدون شک کار و کاسبی سکه‌ای خواهد داشت.

در پایان ذکر این نکته نیز لازم است که ویژگی Soft Charging به تازگی در گوشی‌های اکسپریا زد ۲، زد ۳ و زد ۳ کامپکت در نسخه بتا اندروید مارشلمو پدیدار شده و ممکن است در عمل واقعا ویژگی کاربردی از آب در بیاید.

عیب یابی باتری موبایل

پیش از بکارگیری ترفندهای موجود جهت افزایش عمر باتری موبایل، بهتر است از نبود اشکال در این بخش از دستگاه مطمئن گردید. برای این کار می‌توانید به مراکز تعمیر موبایل مراجعه نمایید و یا از روش‌های پیشنهاد شده در این بخش استفاده نمایید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که به طور کلی باتری‌ها دوام مادام‌العمر ندارند و پس از گذشت عمر مفیدشان، برای نگه داشتن شارژ دچار مشکل می‌شوند.

اگر عمر باتری شما بیش از ۲ سال است و در حال حاضر برای شارژ دستگاه با مشکل مواجه شده است، احتمال نزدیک شدن به پایان عمر آن وجود دارد. برخی از باتری‌های معیوب به راحتی قابل تشخیص هستند زیرا متورم می‌شوند و یا مایعی از آن‌ها نشت می‌کند. اگر علائمی از این قبیل در ظاهر دستگاه مشخص نیست کاور پشت گوشی خود را برداشته و باتری را از نزدیک بررسی کنید.

اگر نمی‌توانید باتری دستگاه را از آن جدا کنید می‌توانید دستگاه را به پشت بر روی سطحی صاف قرار دهید و آن را بچرخانید. در صورت شک داشتن به متورم بودن و یا نشت باتری، به یک تعمیرگاه مجاز موبایل مراجعه کنید تا این بخش از دستگاه تست و بررسی گردد.

افزایش عمر باطری موبایل

ترفندهای افزایش عمر باتری موبایل

1.محدود کردن اجرای برنامه‌ها در پس‌زمینه:

برای اطلاع از برنامه‌های فعال در پس‌زمینه و مصرف‌کننده‌ی انرژی در گوشی‌های اندرویدی از طریق بخش Developer Options به Settings > About Phone رفته و روی شماره Build چند بار بزنید تا پیغام فعال شدن بخش Developer Options را دریافت کنید. سپس به Settings > Developer Options > Process Stats بروید تا برنامه‌های فعال در پس زمینه را مشاهده کنید.

روی یکی از برنامه‎ها بزنید تا مقدار حافظه رم مصرف شده توسط این برنامه را مشاهده کنید. به بخش Settings > Battery رفته و روی برنامه مورد نظر بزنید تا مقدار باتری مصرف شده توسط این برنامه را ملاحظه کنید. غیرفعال کردن برخی از آنها به افزایش عمر باتری موبایل کمک شایانی خواهد کرد. (توجه: نباید برنامه یا سرویس‎هایی که با عبارت Google شروع شده‎اند را متوقف کنید).

2.همگام‌سازی‌:

به تنظیمات دستگاه خود بروید و بازه زمانی همگام‌سازی را تغییر دهید. برای مثال هر 30 دقیقه را جایگزین هر ۵ دقیقه نمایید. زمانی که این بازه زمانی را بیشتر کنید، مقدار زیادی از تلاش دستگاه برای همگام سازی و کسب اطلاعات تازه از وب‌سایت‌های مختلف را کاهش خواهید داد و بدین ترتیب به افزایش عمر باتری موبایل خود کمک خواهید کرد.

3.خاموش کردن گوشی:

در صورتی که شارژ کمی در موبایل مانده و گوشی در حال خاموش شدن است بهترین راه خاموش کردن گوشی است. این راه در صورتی که منتظر تماسی ضروری هستید جوابگو نخواهد بود، بنابراین از حالت‌های ذخیره کننده باتری دستگاه مانند Ultra Power Saving در گوشی‌های جدید استفاده کنید.

4.استفاده از برنامه‌های ضروری:

عملکرد‌هایی چون وای‌فای، بلوتوث و جی‌پی‌اس در هنگام فعال بودن مقدار زیادی شارژ باتری مصرف می‌کنند. بنابراین اگر به آنها نیاز ندارید، حتما از غیرفعال بودنشان مطمئن گردید. برای غیرفعال کردن این موارد در بسیاری از گوشی‌های اندرویدی تنها لازم است انگشت خود را از بالاترین بخش نمایشگر به سمت پایین بکشید تا در نوار بالایی همچون شکل زیر اجازه فعال/غیرفعال سازی آن‌ها به شما داده شود. در همین نوار اگر گزینه Power Saving Mode مشاهده کردید آن را روشن کنید.

5.کم کردن مصرف نمایشگر:

مورد دیگری که به افزایش عمر باتری موبایل کمک می‌کند کم کردن میزان انرژی مصرفی نمایشگر است. برای این کار توصیه می‌شود گوشی‌های هوشمند تنظیم مقدار روشنایی دستگاه را با فعال کردن گزینه Auto به خود دستگاه سپرد و مقدار روشنایی را بر روی نیمه قرار داد. نکته دیگر استفاده از تصاویری با رنگ غالب مشکی برای صفحه اصلی و قفل گوشی هوشمند است. البته این مورد تنها در نمایشگر‌های AMOLED جواب می‌دهد.

6.خاموش کردن ویبره:

ویبره به شدت برای فعالیت خود به انرژی باتری نیاز دارند، بنابراین ویبره ارتباط مستقیمی با تخلیه بسیار سریع‌تر باتری دارد. از این رو توصیه می‌شود در صورت عدم ضرورت ویبره، آنرا غیرفعال کنید.

7.عدم داغ یا سرد کردن بیش از اندازه باتری:

مورد دیگری که به افزایش عمر باتری موبایل کمک می‌کند حفظ دمای باتری موبایل، در میزان مطلوب است. از همین رو توصیه می‌شود از سرد شدن ها و یا گرم شدن های بیش از اندازه باتری موبایل جلوگیری نمایید.

8.کنار گذاشتن تصورات اشتباه:

باورهای غلطی در میان غالب کاربران وجود دارد که مانع از افزایش عمر باتری موبایل می‌گردد. برای مثال برخی کاربران به غلط بر این باورند که برای شارژ کردن باتری موبایل می‌بایست تا تمام شدن شارژ دستگاه صبر کرد. این در حالی است که این موضوع دیگر برای باتری‌های مدرن امروزی صادق نیست.

وضعیت ایده‌آل باتری

میزان شارژ 40 درصد بهترین حالت برای باتری است. زمانی که باتری موبایل به این میزان از شارژ می‌رسد ولتاژ سلول‌ها نه آنقدر زیاد است که به باتری موبایل فشار وارد شود و نه آن‌قدر کم است که مشکلی ایجاد کند. در حقیقت وقتی گوشی 40 تا 50درصد شارژ دارد می‌تواند به آرامی تخلیه شود، بدون این‌که سلولی بمیرد یا حرارتی ایجاد شود. بنابراین توصیه می‌شود جهت افزایش عمر باتری موبایل خود، به این موضوع توجه کنید و شارژ موبایل خود را در حالت ایده‌آل نگه دارید.

نمایندگی سونی / نمایندگی لنوو / افزایش عمر باتری موبایل / افزایش عمر باتری موبایل / افزایش عمر باتری موبایل