اشتراک گذاری

بررسی اکسپریا زد ۵ سونی

سونی در جریان کنفرانس ایفا ۲۰۱۵ پرچمداران سری زد ۵ خود رونمایی کرد. پرچمدارنی که زبان طراحی آمنی بالانس سونی را حفظ کرده‌اند اما بهبودهای بسیاری داشته‌اند که شاید مهم‌ترین آن اضافه شدن دوربین‌های قدرتمند به این سری باشد. سونی این بار در جریان کنفرانس ایفا ۲۰۱۵ سنت شکنی کرد و سه گوشی از سری زد ۵ خود را با نام‌های اکسپریا زد ۵ کامپکت، زد ۵ و زد ۵ پریمیوم معرفی کرد. هر چند شاید زد ۵ پریمیوم با دارا بودن صفحه نمایشی با رزولوشن ۴K به نوعی شاخص‌ترین گوشی این رده باشد اما همچنان می‌توان اکسپریا زد ۵ سونی را پرچمدار دانست. همانطور که در نگاه نزدیک به زد ۵ پریمیوم اشاره کردیم، صفحه‌نمایش ۴K با فول‌اچ‌دی در یک نمایشگر ۵ تا ۶ اینچی تفاوت چندانی نمی‌کند و از این بابت شاید بهترین گزینه بین گوشی‌های سری زد ۵ سونی همان Xperia Z5 باشد.

این گوشی همانند اکسپریا زد ۳ پلاس خود به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۱۰ و سه گیگابایت رم مجهز شده است، اما باید تغییرات را در جایی غیر از پردازنده‌ و رم جستجو کرد. سونی این گوشی را مجهز به آخرین نسل از حسگرهای دوربین خود کرده است و با یکپارچه کردن حسگر اثر انگشت و دکمه‌ی پاور در فریم گوشی و بسیاری تغییرات دیگر، سعی کرده است تا تجربه‌ی کاربران را بهبود ببخشد که در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت. اکسپریا زد ۵ توسط دفتر سونی در ایران در اختیار نمایندگی مجاز سونی قرار گرفته تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

بررسی اکسپریا زد ۵ سونی

طراحی

سونی در اکسپریا زد ۵، به زبان طراحی آمنی بالانس خود وفادار مانده است. هر چند شاید در نگاه اول تفاوت زیادی در ظاهر این گوشی با نسل قبل نبینید، اما اگر کمی دقیق‌تر شوید تغییرات ریز بسیاری را در آن خواهید دید که به نوعی طراحی آمنی بالانس را به اوج خود رسانده است. طراحی اکسپریا زد ۵ سونی مثالی برای همراه شدن زیبایی و سادگی است. این گوشی از هر قسمت که به آن نگاه کنید ظاهر یکسانی دارد و هیچ خمیدگی یا تفاوتی در بخش‌های مختلف آن نمی‌توان دید که سادگی خاصی به طراحی آن بخشیده است.

مشخصات فنی اکسپریا زد ۵ سونی:

مشخصات Sony Xperia Z5Sony Xperia Z3+
صفحه‌نمایش۵٫۲-inch Triluminos Display for Mobile ۵٫۲-inch Triluminos Display for Mobile
رزولوشن صفحه‌نمایش۱۹۲۰x1080۱۹۲۰x1080
سیستم عاملAndroid 5.1 LolipopAndroid 5.1 Lolipop
پردازنده Qualcomm Snapdragon 810, 2.0GHz / 1.5GHz Octa-coreQualcomm Snapdragon 810, 2.0GHz / 1.5GHz Octa-core
GPUAdreno 430Adreno 430
حافظه‌ی رم ۳GB ۳GB
حافظه‌ی ذخیره‌سازی۳۲GB۳۲GB
حافظه‌ی خارجیدارددارد
کارت حافظه تا ظرفیتMicro SD up to200GB Micro SD up to128GB
دوربین اصلی۲۳MP camera with Exmor RS™ for mobile image sensor, with fast autofocus۲۰٫۷-megapixel backside-illuminated Exmor RS for mobile
دوربین جلو۵MP with Exmor R™ for mobile image sensor۵٫۱-megapixel backside illuminated Exmor R for mobile
شبکه‌هاLTE (4G), LTE Cat6, GSM GPRS/EDGE (2G), UMTS HSPA+ (3G) LTE (4G), LTE Cat6, GSM GPRS/EDGE (2G), UMTS HSPA+ (3G)
Wi-Fi ۸۰۲٫۱۱ a/b/g/n/ac, dual-band  ۸۰۲٫۱۱ a/b/g/n/ac, dual-band
بلوتوثBluetooth 4.1Bluetooth 4.1
باتری  باتری غیر قابل تعویض ۲۹۰۰mAh۲۹۳۰ mAh باتری غیر قابل تعویض
NFCدارددارد
پورت‌ها۳٫۵mm Headphone jack Micro USB۳٫۵mm Headphone jack Micro USB
ارتفاع۱۴۶ mm ۱۴۶ mm
عرض۷۲ mm۷۲ mm
ضخامت ۷٫۳ mm۶٫۹ mm
وزن۱۵۴ g۱۴۴ g
رنگWhite, Graphite Black, Gold, GreenWhite, Black, Copper, Aqua Green
قابلیت‌های دیگر IP 68Side-mounted Fingerprint Sensor, in power key IP 68

مشخصات ظاهری اکسپریا زد 5

فریم اکسپریا زد ۵ برخلاف برادر کوچکتر خود از جنس فلز است که در چهار گوشه‌ی آن شاهد حضور پلاستیک هستیم تا در هنگام زمین خوردن فریم کمترین آسیب را ببیند. این فریم فلزی جنس بسیار خوبی دارد و در دست گرفتن آن حس یک گوشی باکیفیت و زیبا را به کاربر منتقل می‌کند.

تغییر دیگری که در طراحی اکسپریا زد ۵ به چشم می‌خورد شیشه‌ی استفاده شده در قاب پشتی است که این بار از جنس شیشه‌ی مات است. این مورد را نیز می‌توان یک مزیت برشمرد چرا که مات شدن قاب پشتی نه تنها به زیبایی گوشی کمک کرده، بلکه با توجه به این که دیگر لکه و اثر انگشت بر روی آن باقی نمی‌ماند باعث زیباتر شدن آن نیز شده است. برخلاف اکثر پرچمدارهای بازار، لنز دوربین اکسپریا زد ۵ از بدنه‌ی دستگاه بیرون نزده است و یکپارچگی این گوشی را به هم نزده است. مات شدن شیشه‌ی پشت دستگاه شاید در نگاه اول تغییر مهمی نباشد اما فوق‌العاده تاثیر گذار بوده است، حالا پس از مدتی استفاده گوشی به دلیل لک و اثر انگشت، ظاهری بد پیدا نمی‌کند و همواره ظاهر مرتب و زیبای خود را حفظ می‌کند.

قسمت های مختلف فریم سونی اکسپریا زد 5

در قسمت بالای فریم فلزی زد ۵ شاهد جک ۳.۵ میلی‌متری صدا و میکروفون حذف نویز هستیم و در قسمت پایین این فریم نیز درگاه میکرو USB قرار گرفته است. در سمت چپ فریم نیز درگاه میکرو اس‌دی در کنار درگاه سیم کارت نانو وجود دارد و این دو درگاه توسط درپوشی پوشانده شده‌اند. در سمت راست این فریم و در بخش میانی شاهد بکارگیری دکمه‌ی پاور که با حسگر اثر انگشت یکپارچه شده به همراه دکمه‌های تنظیم حجم صدا و شاتر هستیم.

حسگر اثر انگشت حالا با دکمه‌ی پاور یکپارچه شده و در سمت راست فریم گوشی قرار گرفته است. عملکرد این حسگر، اگر انگشت شما خیس نباشد بسیار خوب، سریع و دقیق است و در بسیاری از موارد در بار اول به راحتی اثر انگشت شما را شناسایی می‌کند. محل قرارگیری آن نیز بسیار خوب در نظر گرفته شده و کار با آن را ساده می‌کند.

شاید ایرادی که بتوان به طراحی زد ۵ وارد کرد محل قرار گرفتن دکمه‌های تنظیم صدا باشد که اگر در بالای فریم‌های کناری تعبیه می‌شد، دسترسی به آن‌ها راحت‌تر می‌بود.

طراحی قاب پشتی

 در حالت کلی اکسپریا زد ۵ با دارا بودن قاب پشتی مات و فریمی فلزی حس بسیار خوبی را به شما منتقل می‌کند. هر چند نبود انحنا در لبه‌های پشتی اندکی به ارگونومی دستگاه ضربه زده است، اما ابعاد کوچک آن در کنار حاشیه‌های کم صفحه نمایش باعث شده است تا در دست گرفتن آن حس بسیار خوبی داشته باشد. شاید بهترین جمله‌ای که می‌توان طراحی اکسپریا زد ۵ را در آن خلاصه کرد، زیبایی در عین سادگی باشد.

صفحه نمایش

پرچمدار جدید سونی از روال کنونی بازار به دور بوده است و به جای استفاده از صفحه نمایش با رزولوشن QHD رو به استفاده از پنلی از نوع IPS با رزولوشن فول اچ‌دی آورده است که برای صفحه نمایشی با ابعاد ۵.۲ اینچی به نظر کافی است و تمامی جزئیات در آن به خوبی دیده شده و محتوا با کیفیت قابل قبولی در  آن به نمایش در می‌آیند. نوشته‌ها نیز در این نمایشگر، بسیار خوانا دیده می‌شوند.

رنگ‌ها در این صفحه نمایش طبیعی نشان داده شده و همان طور که از یک پنل IPS انتظار می‌رود زوایای دید بسیار خوبی نیز ارائه می‌کند. روشنایی صفحه نمایش همانند نسل قبل بسیار خوب است و هر چند در حداکثر روشنایی شاهد از دست رفتن دقت رنگ‌ها هستیم اما در عوض زیر نور مستقیم خورشید نیز به راحتی می‌توان از XPERIA Z5 استفاده کرد.

روشنایی حداقلی این صفحه نمایش هم بسیار خوب است و استفاده از آن در شرایطی که نور کم بوده یا محیط تاریک است، باعث آزار چشمان شما نخواهد شد.

عملکرد نمایشگر اکسپریا زد 5

در حالت کلی صفحه نمایش اکسپریا زد ۵ بسیار خوب است چرا که روشنایی مناسبی داشته و رنگ‌ها در آن طبیعی جلوه می‌کنند. به علاوه این که سونی استفاده از رزولوشن فول اچ‌دی را به استفاده از پنل با رزولوشن QHD ترجیح داده است نیز می‌تواند نکته‌ی مثبتی باشد چرا که این رزولوشن در صفحه نمایش ۵.۲ اینچی کافی بوده و به علاوه استفاده از آن باعث بهبود شارژدهی باتری نیز خواهد شد.

شاید تنها ایرادی که بتوان به این صفحه نمایش وارد دانست، عمق کم رنگ مشکی باشد که اندکی پایین‌تر از دیگر پرچمداران موجود است و باعث می‌شود تا رنگ مشگی با دقت پایین‌تری به نمایش گذاشته شود. با این حال این موضوع چندان محسوس نیست و فقط زمانی خود را نشان می‌دهد که در کنار نمایشگر امولد قرار گیرد.

تکنولوژی به کار رفته در صفحه نمایش اکسپریا زد 5

به کارگیری تکنولوژی نمایش رنگ های واقعی Triluminos که در تلویزیون‌های سری براویا سونی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، سبب می‌شود تا طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها در زد ۵ به نمایش در آید و نتیجه‌ی آن تصاویر زنده و درخشان است. سونی برای آنکه تصاویر به صورت کاملا طبیعی به نمایش درآیند از فناوری خاص خود با نام Live Colour LED استفاده کرده است.

سونی همچنین از موتور اختصاصی پردازشِ تصویرِ خود با نام X-Reality در زد ۵ هم استفاده کرده است. این موتور پردازش تصویر، برای آنالیز و بهبود تصاویر به کار می‌رود که وظیفه‌ی بهینه‌سازی و همسان‌سازی کنتراست و شفافیت را در کنار کاهش میزان نویز برعهده دارد. همچنین این تکنولوژی قابلیتی به نام سوپر رزولوشن را در اختیار دارد که می‌تواند هر پیکسل تصویر را در هر اندازهای بهینه‌سازی کند و جزئیات تصاویر را بیش از پیش به نمایش بگذارد.

سونی اکسپریا زد 5

اسپیکر اکسپریا زد 5

اکسپریا زد ۵ مجهز به اسپیکری دوگانه در قسمت جلوی دستگاه شده است. محل قرارگیری این اسپیکرها بسیار خوب است و  بهتر از قرارگیری آن در فریم گوشی و پشت آن عمل می‌کند. صدای این اسپیکرها واضح بوده و  حجم صدا نیز در حد قابل قبولی قرار دارد. استفاده از اسپیکر استریو و محل قرارگیری مناسب آن‌ها باعث می‌شود تا صدای خروجی باکیفیت و با حجم بالا را در این گوشی شاهد باشیم. این در حالی است که بسیاری از گوشی‌های پرچمدار اندرویدی فاقد اسپیکر مناسب هستند.

دوربین

 یک پرچمدار با یک دوربین قدرتمند تکمیل می‌شود و اکسپریا زد ۵ نیز با مجهز شدن به حسگری ۲۳ مگاپیکسلی از این قاعده مستثنی نیست و بر روی کاغذ تمامی ابزار لازم برای ثبت تصاویر با کیفیت را دارا است. این دوربین می‌تواند تصاویری با رزولوشن ۵۵۲۰ در ۴۱۲۰ پیکسل ثبت کرده و ویدیوهایی در رزولوشن UHD با نرخ فریم ۳۰ فریم در ثانیه یا ۱۰۸۰P با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه یا ۷۲۰P با نرخ فریم ۱۲۰ فریم در ثانیه  ضبط کند.

از دیگر ویژگی‌های این دوربین می‌توان به فوکوس خودکار فازی، فلش ال‌ای‌دی، HDR و پانوراما اشاره کرد. دوربین سلفی آن نیز حسگری ۵.۱ مگاپیکسلی داشته و می‌تواند ویدیو با رزولوشن ۱۰۸۰P نیز ثبت کند. همچنین در تنظیمات خودکار می‌توان از حالت‌های مختلف مانند ۸ مگاپیکسل، ۱۶ مگاپیکسل  و حتی رزولوشن حداکثری ۲۳ مگاپیکسل استفاده کرد.

امکانات دوربین گوشی xperia z5

دوربین اکسپریا زد ۵ در شرایط محیطی با منبع نور مناسب عملکردی بسیار خوب از خود نشان داده و رنج دینامیک آن عالی است. به علاوه شاهد کنتراست بسیار خوبی بین محیط‌های پرنور و سایه‌دار هستیم اما این به معنای از دست رفتن جزئیات در سایه نیست و تصاویر ثبت شده، جزئیاتی را در سایه‌های به نمایش می‌گذارند که شاید بسیاری گوشی‌های دیگر آن بخش را به رنگ سیاه نمایش دهند. با این حال در نویز تصاویر در محیط‌های کم نور زیاد است و حتی در برخی شرایط در محیط‌هایی با نور مناسب نیز شاهد نویز تصویر هستیم. البته این نویزها بیشتر زمانی که روی تصاویر بزرگنمایی می‌کنیم خود را نشان می‌دهند با این حال تصور می‌کنیم که سونی باید از طریق بروز رسانی، الگوریتم‌های پردازش تصویر خود را بهینه‌ کند.

افکت‌های نرم‌افزاری بسیاری نیز وجود دارند که بیشتر حالت سرگرم کننده دارند و در عکس‌های روزمره کمتر از آن‌ها استفاده می‌شود. ویژگی جالب دیگر ضبط ویدئو در حالت Time-Shift است که می‌تواند ویدئو با نرخ فریم بالا را ضبط کند و به شما این امکان را می‌دهد تا بخشی از ویدئوی ضبط شده را در حالت اسلو موشن بازپخش کنید.

نقد عملکرد سونی اکسپریا زد 5

ایرادی که می‌توان به این دوربین وارد کرد عدم بهره‌گیری از لرزش‌گیر اپتیکال است که در ضبط تصاویر ویدئویی بیشتر خود را نشان می‌دهد. اما در عکاسی این مورد تقریبا به چشم نمی‌آید و لرزشگیر دیجیتالی به خوبی عمل می‌کند. اما نبود لرزشگیر اپتیکال در شرایط نوری نامناسب و محیط‌های کم نور خودنمایی می‌کند و با این که انتظار عملکردی فوق‌العاده از دوربین زد ۵ در این شرایط نیز داشتیم اما کیفیت تصاویر در نور کم کمتر از حد انتظار بوده و نویز زیادی در آن‌ها شکل می‌گرفت.

 رابط کاربری دوربین همانند سایر گوشی‌های پرچمدار سونی دارای حالت تنظیمات دستی نیز هست که می‌تواند برای عکاسان حرفه‌ای بسیار خوب باشد، اما در استفاده‌ی روزمره، حالت خودکار غالبا نتیجه‌ی دلخواه را ارائه کرده و عکس مورد نظر شما را به ثبت خواهد رساند.

دوربین ۲۳ مگاپیکسلی اکسپریا زد ۵ عملکردی بسیار خوب به خصوص در حالت خودکار از خود به نمایش می‌گذارد و می‌تواند تصاویری باکیفیت را به ثبت برساند اما در شرایطی که نور محیط نامناسب بود، شاهد افت عملکرد این دوربین بودیم و کیفیت تصاویر در حد انتظار نبودند. این دوربین همچنین در ضبط صحیح و دقیق رنگ‌ها نیز فوق‌العاده عمل می‌کند و حتی در محیط‌های کم نور به خوبی می‌توند فرایند وایت‌بالانس را انجام دهد.

بازده و عملکرد اکسپریا زد 5

سونی اکسپریا زد ۵ را مجهز به آخرین نسل از پردازنده‌های کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۱۰ کرده است. پردازنده‌ای بسیار قدرتمند که با ۳ گیگابایت رم همراه شده است تا نوید عملکردی فوق‌العاده را بدهد. هر چند نام اسنپدراگون ۸۱۰ با داغ شدن بیش از حد عجین شده، اما سونی این بار از این موضوع اطمینان پیدا کرده است که پرچمدار جدید خود از این مشکل رنج نبرد. خوشبختانه در تجربه‌ای که ما با گوشی اکسپریا زد ۵ داشتیم، کمتر شاهد داغ شدن گوشی شدیم. البته هنوز در برخی شرایط مخصوصا در زمان فیلم‌برداری ۴K گوشی کمی داغ می‌شود اما کمتر این گرما آزاردهنده است.

 همانند سایر گوشی‌ها تست‌های مختلف بنچمارک را برای این گوشی نیز اجرا کردیم که نتایج آن را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

تلفن / تبلتAnTuTu 4AnTutu 5LinpackSingle / MultiQuadrant 2.1۳DMarkIceStormVellamoBrowser / MetalCF Bench v1.3BaseMarkOS II / Sunspider
Xperia Z5۵۱۲۰۶۲۴۰٫۹۰۰۴۳۱٫۳۷۳۲۲۴۷۷۲۲۵۸۹۳۸۳۴۱۳۸۶۵۸۸۶۵۱۵۰۸۶۶۵٫۳ms
Xperia Z5 Compact60869/۴۰۵۰۸۳۶۲٫۹۱۵ و ۴۴۶٫۲۰۸۳۵۲۳۰۲۱۷۵۹۲۸۳۲ و 1381۴۹۲۳۶۱۸۳۱ ۷۶۱٫۵ms
samsung galaxy A8۳۵۱۰۰ , 48212۲۴۸٫۷۶۴ , 330/719۲۵۰۹۱۱۷۴۳۳۲۸۴۰ , 1565 ۵۱۸۹۶ ۱۰۳۶ , ۸۰۵٫۵ms
Xperia M5 Dual۳۰۲۷۹ , 31809 ۱۱۲٫۳۷۷ , 257/9 ۱۵,۲۳۱۹۷۹۴۱۷۵۴ , 1009 ۲۶۷۲۰۸۱۹ms
+Galaxy S6 Edge۴۲۳۰۲ , 68160۴۹۹٫۰۰۸ , 727/011۳۴۰۶۴۲۴۳۶۱۱۷۵۴ , 1009۶۱۵۳۸۱۷۷۱ , ۷۶۹٫۰ms
Acer Liquid Jade Z۲۷۶۹۹ , 30547۱۱۹٫۵۹۱ , 286/848۹۳۶۵۹۲۳۲۱۷۵۷ , 823 ۲۳۷۶۳۵۶۹۸۵۷٫۱ms
Galaxy Note 5۴۲۵۱۸ , 67202۶۱۰٫۴۴۸ , 778/421۳۶۰۱۴۲۱۴۰۴۵۴۶۹ , 2545۵۴۸۱۰۱۸۲۰. ۵۶۹٫۰ms
Samsung Galaxy S6 Edge۴۲۸۶۸۵۸۸۵۹۵۹۸٫۸۱۷۷۳٫۷۱۸۳۶۷۱۰۲۲۰۹۰۵۳۸۲۲۵۰۸۶۱۰۳۹۱۷۹۳۵۱۲٫۱ms
LG G4۳۳۳۷۲۴۸۱۳۸۳۴۹٫۳۰۶۵۳۷٫۱۵۵۲۶۳۳۳۱۹۴۹۴۳۸۸۴۲۱۸۰۶۴۱۸۸۱۷۲۲۷۶۸٫۷ms
Sony Xperia Z3+۳۴۱۰۱۵۳۲۹۲۲۸۰٫۳۷۹۴۹۰٫۳۱۱۲۸۲۹۶۲۳۵۰۶۴۱۲۸۱۴۵۷۵۷۸۸۷۱۷۰۵۸۹۳٫۶ms
Sony Xperia Z3۴۱۴۰۵۳۹۷٫۳۱۴۸۳۴٫۹۸۳۱۷۶۸۶۱۶۸۵۸۱۸۸۶۱۲۳۲۳۲۸۵۲۱۱۸۶۸۰۱٫۲ms
Sony Xperia M4 Aqua Dual۲۲۹۰۲ , 35.58۲۴۲٫۲۹۳ , 307/786۲۲۵۰۶۷۸۸۴۲۲۶۵ , 990۴۰۸۹۵۸۹۲۱۲۲۰٫۲ms
Nokia  Lumia 930۲۵۵۸۵ - - - - - ۱۰۴۳۴۹۸ms
Sony Xperia E4۱۷۵۵۶۱۹۱۹۴۱۱۲٫۶۷۹۲۶۹٫۴۳۶۸۵۵۵۳۲۳۹۱۵۹۲۷۴۰۱۸۱۵۴۳۵۵۱۲۷۸٫۶ms
HTC One M9۲۹۵۶۲۴۹۶۷۴۶۰۳٫۱۱۸۵۴۲٫۳۳۷۲۷۸۰۳۲۱۰۹۰۳۰۹۰۲۳۵۲۵۷۳۱۳۱۶۷۵۶۶۱٫۳ms
Samsung Galaxy S6۴۱۵۴۶۶۷۸۰۲۶۰۷٫۴۸۸۷۸۸٫۱۶۲۳۵۴۴۴۲۱۲۰۴۵۴۶۹۲۵۴۵۵۸۱۱۷۱۷۳۲۵۷۲٫۳ms
Galaxy Note Edge۳۴۵۴۳۴۷۳۷۰۴۴۳٫۵۶۳۶۲۲٫۳۸۶۲۱۰۲۹۱۹۸۳۲۳۳۱۵۱۸۴۶۳۷۶۲۳۱۲۵۱۹۰۵٫۳ms
Nexus 6۴۹۶۰۱-۱۵۶۰۲۲۱۸۴۱۲۷۳۱۱۴۳۰۳۴۹۶۵۱۳۱۱۷۸۰٫۲ms
HTC Desire EYE۳۵۳۲۳۳۸۹٫۹۲۲۷۳۰٫۱۵۹۲۳۳۴۰۱۶۸۶۵۲۸۸۰۱۵۳۷۳۶۳۶۸۱۱۱۹ /۸۱۱٫۷ms
Galaxy Note 4Exynos 5433۴۹۱۱۲۲۷۹۶۱۱۲۶۱۹۲۲۰,۳۷۲۱۸۵۰۱۵۱۴۵۱۲۴۷۱۱۸۹ /۵۵۰٫۷ms

همان طور که از نتایج بنچمارک مربوط به این گوشی نیز برمی‌آید، اکسپریا زد ۵ یک گوشی بسیار قدرتمند است که از پس هر کاری که از آن بخواهید برخواهد آمد. در اجرای بازی‌های سنگین نیز اکسپریا زد ۵ بدون هیچ افت عملکردی می‌تواند از عهده‌ی اجرای آن‌ها برآید. همچنین رابط کاربری سبک و سریعِ سونی باعث می‌شود تا در زمان استفاده از اکسپریا زد ۵ هرگز متوجه لگ و تاخیر یا کندی در سیستم‌عامل نشوید.

باتری اکسپریا زد 5

سونی اکسپریا زد ۵ را به یک باتری ۲۹۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز کرده است که نسبت به نسل قبلی خود، ۳۰ میلی‌آمپر ساعت کاهش یافته است.

طبق روال گذشته روشنایی صفحه نمایش این گوشی را بر روی ۵۰ درصد قرار داده، ارتباطات بی‌سیم را قطع کرده و ویدئویی با کیفیت HD را تا رسیدن شارژ باتری از ۱۰۰ به صفر پخش کردیم. باتری زد ۵ توانست در این تست قبل از اتمام کامل شارژ ۸ ساعت و ۲۰ دقیقه دوام بیاورد که زمان فوق‌العاده است. به علاوه زد ۵ می‌تواند تا ۱۳ ساعت و ۲۰ دقیقه وبگردی را نیز برای کاربران تضمین کند.

سونی در گذشته نیز نشان داده است که عمر باتری برای این شرکت اهمیت بسیاری دارد و در اکسپریا زد ۵ نیز شاهد این موضوع و دوام باتری فوق‌العاده آن هستیم. در استفاده‌ی روزانه نیز این گوشی به راحتی می‌تواند یک روز سنگین را دوام آورده و حتی اگر استفاده‌ی متوسطی از آن داشته باشید، می‌تواند بیش از یک روز را نیز شارژدهی کند.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که اکسپریا زد ۵ در مقایسه با زد ۳ پلاس از لحاظ عملکرد باتری بهتر شده است اما متاسفانه در مقایسه یا زد ۳ شاهد افت عملکرد آن هستیم. در ادامه می‌توانید نتایج آزمایش‌های باتری این تلفن را مشاهده کنید:

مزایا و معایب گوشی جدید سونی

در حالت کلی به غیر از چند تغییر کوچک، رابط کاربری سونی تغییر زیادی نکرده است و این موضوع برای علاقمندان سونی خبر خوبی خواهد بود چرا که با خرید زد ۵ با سیستم عامل و رابط کاربری آشنایی روبرو خواهند شد. برای کاربران جدیدی که به سمت سونی می‌آیند نیز این رابط کاربری احتمالا لذت‌بخش خواهد بود چرا که یکی از نزدیک‌ترین رابط‌های کاربری به اندروید خام و طراحی زیبای متریال گوگل است.

نقاط قوت اکسپریا زد 5

  • دوربین توانمند
  • اسپیکر استریو
  • بدنه‌ی باکیفیت به همراه طراحی ساده و  زیبا
  • استفاده از حسگر اثر انگشت در محل مناسب و عملکرد بسیار خوب آن

نقاط ضعف

  • کم شدن شارژدهی باتری نسبت اکسپریا زد ۳
  • محل نه چندان مناسب دکمه‌های تنظیم حجم صدا

جمع بندی

اکسپریا  زد ۵ یک گوشی با طراحی زیبا و در عین حال ساده است. گوشی که حالا قاب پشتی آن از جنس شیشه‌ی مات است که وقتی با فریمی فلزی همراه می‌شود حس یک کالای شیک و گران‌قیمت را به کاربر القا می‌کند.

سونی در اکسپریا زد ۵ بار دیگر نشان داد که به تجربه‌ی کاربران اهمیت زیادی می‌دهد این موضوع در عدم استفاده از صفحه نمایش با رزولوشن QHD که منجر به شارژدهی فوق‌العاده باتری شده است، خود را بیشتر نشان می‌دهد. به علاوه دوربین توانمند زد ۵ عکس‌های باکیفیتی را ثبت می‌کند تا خیال شما از همراه داشتن دوربینی قدرتمند در هر مکانی راحت باشد. البته سونی باید نرم‌افزار دوربین را بازنگری کند تا از نویز تصاویر مخصوصا در محیط‌های کم نور کاسته شود.

به گوشی اکسپریا زد  ۵ به سختی می‌توان ایرادی وارد کرد. شاید اگر کمی سخت‌گیر باشید، می‌توانید ایراداتی به ارگونومی دستگاه و محل قرارگیری دکمه‌های حجم صدا وارد کنید که البته ایرادات کوچکی هستند و در تجربه‌ی کاربری تاثیر چندانی ندارند. به طور کلی اگر به دنبال خرید یک پرچمدار کامل هستید باید گوشی اکسپریا زد ۵ را در لیست گوشی‌های موردنظر خود قرار دهید.